50 Jaar Maasroute

Aflevering: 
87
Uitzending: 
zaterdag, 29 juni 2019 | 19:00

De 87e uitzending van De tafel van Heusden gaat over de vijftigjarige Maasroute. Presentator Leo Swaans ontvangt als gasten Gini van Wijk, auteur van het boek Van karrenspoor tot Maasroute én verkeersdeskundige Ruud Hornman.

Op 29 augustus 1969 opende Commissaris van de Koningin Constant Kortmann de Maasroute. De belangrijkste verkeersader dwars door de gemeente Heusden. Precies 50 jaar geleden dus. Een weg met een lange historie.

Wie herinnert zich nog de oude Langstraatweg, slingerend door de dorpen van de Langstraat. Een weg met kasseien, vele bochten, smal en rammelende baileybruggen over de Bossche Sloot en over het Drongelens Kanaal. Een weg met een eeuwenoude oorsprong, hoewel niet bekend is wanneer er voor het eerst sprake moet zijn geweest van een route tussen de belangrijke handelssteden ’s-Hertogenbosch en Geertruidenberg. Veel van wat er vóór de Sint Elizabethsvloed van 1421 is geweest, is verdwenen in de alles verzwelgende watervloed. Ook zijn er geen kaarten uit de tijd vóór 1421. Vanaf de 16e eeuw komt de oude Langstraatweg op oude topografische kaarten in beeld. Pas tussen 1840 en 1850 komt de weg in de belangstelling van de provinciale overheid van Noord-Brabant en wordt de weg grotendeels voorzien van een klinkerbestrating. Na 1930 neemt de verkeersintensiteit zoveel toe dat in 1935 voor het eerst een voorstel op tafel komt om een verkeersweg om de dorpen heen aan te leggen. De Tweede Wereldoorlog gooit echter roet in het eten en het duurt zelfs tot 1960 voordat het besluit wordt genomen om een snelverkeersweg aan te leggen door de Langstraat en buiten de bebouwde kom van de dorpen. Op 29 augustus 1969 wordt deze Maasroute officieel door de Commissaris van de Koningin, de heer C. Kortmann, geopend.

Gini van Wijk, inwoner van onze gemeente, schreef al vaker boeken over onze streek. In deze aflevering van de Tafel van Heusden vertelt hij over alle wetenswaardigheden die hij heeft gevonden voor zijn boek Van karrenspoor tot Maasroute. Er is ook aandacht voor typische woorden als straatplichtig, blees-baken en penantenbrug. Ook het verdwijnen van buurtschappen zoals ’t Hoog en ’t Heike komen aan de orde. En waarom staan de huizen in Nieuwkuijk aan de zuidkant tegen de weg aan en aan de noordkant 50 m van de straat?
Ruud Hornman, docent mobiliteit aan de Breda University, gaat in de uitzending in op de toekomst van het vervoer over de weg. In hoeverre is de Maasroute, ook na de uitwerking van de plannen van het GOL, nog wel toekomstbestendig? 

De HTR-uitzending op Ziggokanaal 42 is op zaterdagavond 29 juni om 19.00 uur. Het programma wordt herhaald op zondag 30 juni om 20.00 uur.

Het Esso benzinestation van de fa. C. van Loon aan de Grotestraat in Drunen, nu restaurant ‘De Chinese Muur’. Foto van rond 1960 (foto archief HKK Onsenboort)
Diverse buurtschappen moesten verdwijnen bij de aanleg van de Maasroute. Op de foto het nagenoeg verdwenen buurtschap ’t Heike bij Elshout. (Fotoarchief HKK Onsenoort)
Op 29 augustus 1969 opende Commissaris van de Koningin Constant Kortmann de nieuwe Maasroute. (Gemeentearchief Waalwijk, fotograaf J. de Bont)
Presentatie: